Tisztelt Miniszter Úr!
A minap, egy parlamenti felszólalás során feltette a kérdést Miniszter Úr "Hol van a pénz ?"
Lehet, hogy ez a kérdés csak költői volt, mert igazából nem is keressük, vagy netán a valóságban pontosan tudjuk, hogy hol landoltak az EU milliárdok, én mégis, hű magyarként a nyakamba szedtem a lábam, és a pénz nyomába eredtem. Már most ki kell jelentsem, nem vagyok egy Budai Gyula, így csak a pénz egy részének az eltűnésére találtam "elfogadható" magyarázatot, de kisemberként ennek is örülök, hisz ha minden honfitársam, csak ennyit találna, szerintem még az Argentin bankválság során eltűnt dollárok is meglennének a venezuelai korrupció által felemésztett pénzről nem is beszélve.
Az elején nem voltam teljes őszinte. Nem azért indultam felfedező útra, mert a haza szeretetem nem hagyott ülni, és a magam baján töprengeni. Nem. Azért határoztam el magam ezen út mellett, mert néztem a híradót, és egy hír, szinte taglóként hatott rám.
Sokan emlékszünk tegnap este volt hír a többi vércsapolós hír között, hogy kigyulladt egy személyszállító vonat egyik kocsija, a nyílt pályán. Hál' Istennek senkinek semmi baja nem történt, de a kocsi kiégett, megsemmisült. Az eseményről készült tudósításkor, még nem lehetett tudni, hogy mi okozta a bajt, így a MÁV Start Zrt. kommunikációs munkatársa (ha netán' nem megfelelő a megnevezés, akkor elnézést kérek), mintegy a vállalat felelősségét már előre kizárva elmondta, hogy a kiégett kocsit 8 évvel ezelőtt újították fel 80 millió forintból.
80 millió forint !!!!!!!!!!!!!!! 8 éve!!!!!!!!!!!!
Ez a két adat elég volt arra, hogy emlékezve Miniszter Úr felszólítására, utána járjak egy két dolognak.
Az eszközök ilyen kutatás során viszonylag szűkösek. Egyrészt sehogy sem sikerült kiderítenem, hogy valójában mennyit ér egy vasúti személyszállító kocsi (kocsi). Ez azért nem egy olyan cucc amit 77 webáruházban kínálgatnak. Valamint azt is nehéz megmondani, hogy 8 évvel ezelőtt mennyit ért 80 millió forint.
Minden esetre tettem egy - egy kísérletet mindkét lehetőségre.
Legfőbb információ forrásom a MÁV Zrt. honlapja volt. Itt ha csak felületesen is de lehetett tájékozódni a dolgaikról. Egyrészt kiderül, hogy az átláthatóság jegyében 9 leányvállalatra tagolva végzi működését, a magyar vasparipák feletti őrködését a MÁV. Ezek között van olyan ami szállít, ami tolat, (tehát egy cég aki előre felé vezeti a vonatot, és van egy aki hátrafelé) egy másik ami javít, de akad olyan is ami a nosztalgiáért felel. Minden esetre ahhoz, hogy egy vonat eljusson oda ahová induláskor gondolták, hogy eljutnia kell, a 9 leányvállalatból legalább 8 közötti folyamatos szerződéses jogviszony van, így a felelősség, és a hatáskör egyértelműen tisztázható néhány perc alatt. Vagy nem?
A MÁV Start Zrt. az amelyik a személyszállítást végzi, így közvetlenül ez a cég volt érintett a keddi balesetben. Tőlük sem lehetett megtudni sokat. Mivel sajtó igazolványom továbbra sincs, maradt a gondolkodás.
Az kiderült hogy a MÁV START 3227 személyszállító járművel rendelkezik, amelyek átlagéletkora 30 év. Tehát van öregebb is, meg fiatalabb is. Az is világosan le van írva, hogy a kocsi állományt folyamatosan újítják fel. Ennek ellenére 2009.-ig visszatekintve egyetlen közbeszerzési pályázat sem foglalkozik a START kocsijainak felújításával. Tehát. Vagy nem újítják a kocsikat, ez a projekt behalt, vagy nem közbeszerzési eljárás keretében, vagy 2007 előtti a közbeszerzési eljárással megnyert pályázat dátuma (ezek nincsenek fent a honlapjukon). Ez a kérdés is jól átlátható.
Ha elfogadjuk, hogy a 30 éves átlagéletkorú járműparkot mind fel akarják újítani, és nagyjából helyben hagyjuk a 80 millió forintos darabárat, (nem számolva 8 év inflációjával, mert akkor 100 millió lenne darabja) akkor 266 milliárd forintot kapunk amit ha "átváltunk" új Alstom szerelvényekre 137 db komplett szerelvényt kapunk. Egy kocsi 80 milliós felújításából 1,5 db szuper 2012. évjáratú autóbuszt lehet venni, ami 60 fő körüli szállítási kapacitással bír, ami nagyjából megegyezik a másodosztályú kocsik szállítási kapacitásával a MÁV START járműparkjából. Mondjuk ezek a buszok nem tudnak a síneken menni, az igaz.....
Joggal vetődik fel a kérdés, hogy ilyen aránytalanul drágán hány kocsi lett felújítva az elmúlt 10 évben, és az ilyen szerződések aláírói, megrendelői, haszonélvezői, miért nincsenek "elszámoltatva" Budai Államtitkár Úr ?
Csak 2011.-be 50 milliárdnyi MÁV adósságot vállalt át a kormány. Ezért a pénzért nem lenne érdemes utánajárni, hogy ki mire veri el a milliárdokat?
Ezek alapján Miniszter Úr jelentem, egy része megvan a lóvénak, illetve ha csak itt a MÁV berkein belül körülnézne valaki, vagy körülnézett volna Budai Úr, még többet lehetne, lehetett volna találni.